Obserwatorzy

sobota, 20 lutego 2016

Spódnica na drutach - opis wykonania

Spódnica, której opis proponuję jest bardzo prosta do wykonania. Można ją zrobić i dla kobiety, która lubi nosić szersze spódniczki, nastolatce, a nawet  małej dziewczynce. Zależy to po prostu od tego czy podoba nam się taki fason. Dobór włóczki, w mej opinii, zupełnie dowolny. Robiłam te spódnice z bardzo różnych włóczek:
moherowej:
akrylu z metaliczną nitką:


Wszystkie zrobione na takiej samej zasadzie: karczek, a od niego marszczenie; jednak spódnica z bucle nie jest marszczona, tylko nieco poszerzana. Każda  z tych włóczek daje troszkę inny efekt. Moherowa jest dość zwiewna i lekka. Z bucle wydaje się bardziej zwarta i cieplejsza. A akrylowa z metaliczną nitką dała rezultat jakby była szyta  z neoprenu czy pianki (zresztą trochę o taki efekt mi chodziło). Zapewne już ta spódnica z bucle byłaby taka, gdybym więcej ją przymarszczyła. Oczywiście taka spódniczka zrobiona z cieniutkiej wełny będzie lekka i bardziej lejąca się. Myślę, że fajnie wyglądałaby taka spódnica z włóczki skarpetkowej.  Robiłam swe spódnice z włóczek zalegających w domu w ramach wyrabiania zapasów i braku pomysłu co z nich wykonać (tych włóczek). W planach podobna spódniczka na wiosnę z włóczek bawełnianych.
 
 Spódnica "Martha" - opis wykonania
 
Włóczka około 300 g, druty 3,5 mm, 4,5 mm, 5,5 mm na żyłce. Rozmiar spódnicy 38. Splot pończoszniczy.
 
Spódniczkę wykonujemy od góry czyli od paska. Na druty 3,5 mm narzucamy 110 oczek i wykonujemy 14 rz. ściągaczem 1/1, z tym że w rz. 13 łączymy pasek tak, by dalej robić już na okrągło. Następny rząd - 15 wykonujemy splotem francuskim (lewe oczka) - będzie to górny brzeg paska spódniczki. Teraz kolejne 14 rz. robimy ściegiem pończoszniczym. Oczka ściągaczowe znajdą się od środka spódnicy, pasek na prawej stronie spódnicy będzie wykonany splotem pończoszniczym.
 
 
Karczek spódnicy: Teraz po zrobieniu paska znów wykonujemy jeden rząd lewymi oczkami. Kolejny rząd - dodajemy oczka na karczek. U mnie to było 20 oczek rozmieszczonych równomiernie - średnio co 5-6 oczek robimy narzut (który będzie w następnym rzędzie przerobiony jako oczko przekręcone), a kto chce może od razu robić oczko przekręcone. Mam na drucie 130 oczek.Teraz zmieniam druty na 4,5 mm.
 
 
Pasek robiłam dość ciasno, karczek luźniej, a samą spódnicę jeszcze luźniej - druty 5,5 mm. Oczywiście cały czas robimy w na okrągło - znaczymy sobie markerem początek i koniec rzędu.
 
Karczek wykonujemy według uznania na 8 - 10 - 12 cm, zależy od jakiego momentu chcemy robić przymarszczenie spódnicy (czasem zależy to od budowy bioder). Moje  miały 8 - 12 cm.
 
Dół spódnicy
Kiedy uznamy, że  już czas robić marszczenie, znów robimy na prawej stronie jeden rząd lewych oczek. W następnym rzędzie dodajemy oczka na marszczenie: 1ocz. prawe, narzut - powtarzać. Czyli dodajemy co drugie oczko, jedno oczko. Narzut oczywiście w następnym rzędzie przerabiamy jako oczko przekręcone.
 
 
Wykonujemy jeszcze rząd i zmieniamy druty na 5,5 mm. Dzianina będzie zdecydowanie rzadsza. Oczywiście trzeba pamiętać, żeby nie robić spódnicy z włóczki bardzo cienkiej takim rozmiarem drutów. Cienka włóczka = cienkie druty i więcej oczek. 
Robimy na długość tyle ile potrzebujemy - u mnie cała spódnica ma długość około 52 cm. Kiedy uznamy, że długość jest dostateczna - dół wykańczamy i-cordem (z 4 oczek).
 
 
Podwijamy pasek spódnicy do środka - przyszywamy w miejscu, gdzie się kończy jego szerokość, wciągamy szerszą gumę. 
 
Może się okazać, że spódnica wykonana z włóczki akrylowej jest zbyt stercząca, a wykończenie i-cordem się zawija. Można wówczas potraktować dół spódnicy parą z żelazka przez szmatkę, a nawet leciutko dotknąć wyrobu. Nieco sflaczeje, ale nie będzie się już odwijać. Oczywiście robimy to wtedy, kiedy planujemy, że już takiego wyrobu nie  będziemy pruć. Dodam jeszcze, że jeżeli nie chcemy szerokiej spódnicy, to oczko dodajemy co 3 lub co 4 oczka - uzyskamy tylko poszerzenie spódnicy. Ponadto do każdej zasadniczej nitki dodawałam jakąś inną, żeby uzyskać nitkę na druty 5-5,5 mm.
No i po kilku wieczorach dziania na drutach, wkładamy taką spódniczkę:
 
 


10 komentarzy:

E-welenka pisze...

Od dłuższego czasu podziwiam Twoje spódnice, kojarzą mi się z wyjątkowym ciepłem :)
Pozdrawiam serdecznie

Maria i Ola pisze...

Świetny opis. Pozdrawiam M

aga66 pisze...

Dzięki za opis. już myślę z jakiej włóczki mogłabym wydziergać taką spódniczkę. Pozdrawiam

Renata Witkowska pisze...

Bardzo dziękuję za opis wykonania, z chęcią go wykorzystam :)

Gabidrut pisze...

Spódnica uniwersalna na każdą włóczkę. Fajnie,że dajesz opis, na pewno się przyda. Pozdrawiam cieplutko!

ciapara pisze...

I ja dziękuję za opis, może się przydać.

made by ula pisze...

Dziękuję pięknie za opis. Ja na pewno skorzystam, bo Twoje spódnice baaaardzo mi się podobają.

Joanna pisze...

Narazie pracuję nad zmianą swojego rozmiaru a potem mam zamiar wydziergać sobie taką spódnicę bo BARDZO mi się podoba - dziękuję więc pięknie za zamieszczenie opisu.

Motylek

Unknown pisze...

Śliczne te spódniczki. I bardzo dobrze Pani tłumaczy, bo dopiero zaczynam przygodę z drutami, ale wszystko rozumiem.
Mam pytanie, czy mogę całą spódniczkę zrobić jednym rozmiarem drutów? Niestety mam dość cieńką włóczkę i nie wygląda zbyt ciekawie na drutach nr 5, a nie chcę jej łączyć z inną włóczką, bo ma dość ciekawą fakturę i kolor.
Pozdrawiam,wesołych świąt. Ania

Antonina pisze...

Pani Aniu, oczywiście. Jeżeli włóczka jest bardzo cienka, to rzeczywiście robótka na drutach 5 mm będzie zbyt rzadka. Moje włóczki miały strukturę fantazyjną i dlatego na dole robiłam rzadziej. Z kolei na górze zależało mi żeby spódnica nie za bardzo przeświecała, stąd mniejszy rozmiar drutów.
W sumie drutu dobieramy do grubości włóczki. Z cienkiej będzie Pani po prostu robić spódnicę dłużej - trzeba zapewne więcej oczek i więcej rzędów na długość.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails