Obserwatorzy

środa, 14 października 2009

100 m = czapka

Takie zwykłe, ale wygodne czapki można zrobić w dwie godziny dysponując około 50 g włóczki/100 m i drutami 5 mm. Robiłam te czapki z resztek włóczek pozostałych po zrealizowanych kiedyś projektach. Bezpośrednia inspiracją była czapka znaleziona na Ravelry



Trzy zrobiłam zgodnie z zaproponowanym wzorem, pozostałe to wariacje na temat Robin’s Egg Blue Hat.Różnymi wzorami wykonywałam otok czapki; w oryginale jest zrobiony ryżem, ja próbowałam i ściągaczem, i wzorem francuskim, i jeszcze innym. Nie trzymałam się ściśle opisu, robiłam według własnego rozliczenia. Jest to doskonała, błyskawicznie zrobiona czapka na jesień lub wczesną zimę.

Włóczka "Liwia" (20% wełna, 80% akryl), 185 m/100 g


Włóczka "Tina" (63% poliakryl, 30% wełna, 7 % poliamid), 100m/50 g + akryl z zapasów domowych


Włóczka "Lanco Twist" (100% wełna), 100m/50 g

Włóczka "Classic" (100% akryl), 330 m/50 g (robiona w 3 nitki)

Włóczka "Oliwia" (25% wełna 75% akryl), 100g/250 m + nitka "Kocurka"


Wzór na otok : narzucam 83 oczka
1 rz.: 1 ocz. brzegowe, 1 ocz. prawe, 1 ocz lewe *3 ocz. prawe, 1 ocz. lewe;
2 rz. : 1 ocz. brzegowe, 1 ocz .lewe, *3 ocz. prawe, 1 ocz. lewe.



Włóczka - brak danych, 100% wełna


Włóczka "Fantazja" (100% akryl), 179 m/50 g ( robiona w 2 nitki)

Przedstawię mój opis wykonania tej czapki.
Druty na żyłce 5 mm, (ja robiłam na addikach), 50g/100 ( w zależności od gatunku zostawało mi kilkanaście cm, albo kilka/kilkanaście metrów włóczki . Głębokość czapki 20 cm, obwód głowy 55-57 cm.

Opis
1.Narzucamy na drut 84 oczka i przerabiamy otok czapki 14-16 rzędów ryżem lub innym wybranym wzorem. Jeżeli chcemy wykonać szpic dodajemy z jednej strony w 3, 5, 7 rz. po jednym oczku (za ocz. brzegowym); w 9,11, 13 rz. dobrane oczka gubimy.
2.15-17 rz. zamykamy 12 oczek – powstaje klapka, przerabiamy do końca rzędu oczka prawe – mamy teraz na drucie 72 oczka, które zamykamy w okrąg i od tej pory robimy czapkę na okrągło.
3.Przerabiamy 12/13/14 rz. prosto (w zależności od tego jaką głębokość czapki chcemy ostatecznie otrzymać (przeważnie robiłam 13 rz.).
4. 14 rz. - rozpoczynamy spuszcznie oczek – dzielimy sobie czapkę na 7 sekwencji, ponieważ było 72 oczka w dwóch sekwencjach będzie o jedno oczko więcej. Przerabiamy 8 ocz., 2 razem od przodu robótki; w dwóch sekwencjach 2 razem - to oczka 10 i 11;
15 rz. – w dwóch sekwencjach, gdzie było 11 oczek przerabiamy 10 i 9 ocz. razem - pozostałych nie spuszczamy;
16 rz. - 7 ocz., 2 razem;
17 rz . - nie spuszczamy oczek;
18 rz. - 6 ocz., 2 razem;
20 rz. - 5 ocz., 2 razem;
Teraz przechodzę na 3 druty skarpetkowe (nadal robię na okrągło).
22 rz. - 4 ocz. 2 razem;
24 rz. - 3 ocz. 2 razem;
26 rz. - 2 ocz. 2 razem;
28 rz. - 1 oczko, 2 razem.
Pozostałe oczka ściągamy nitką zaszywamy czubek czapki.
Chowamy nitki, umacniamy klapkę, przyszywamy ozdobny guzik (wyszukany w zasobach domowych).

Myślę, że jest to również doskonały model czapki dla mężczyzn. Oczywiście nie należy robić klapki i przyszywać guzików, a na obwód trzeba dodać kilka oczek, bo mężczyźni przeważnie mają nieco większe głowy.
Do takiego nakrycia głowy można dorobić do kompletu rękawiczki lub mitenki.

20 komentarzy:

ticon pisze...

Fajne te czapki, zwłaszcza te ściągacze z guzikiem :)

Unknown pisze...

Witam.Bardzo ładne te czapki,i super że dajesz przepis jak je zrobić.CZekam cierpliwie na opis skarpet na żyłce.Wszystko co robisz bardzo mi się podoba.Wielkie dzięki za opisy.Pozdrawiam,Anka.

Antonina pisze...

Jest mi bardzo miło, kiedy czytam pozytywne kometarze - dziękuję.
gbocz334 - Twój głos jest pierwszym, który potwierdza, iż zamieszczane przeze mnie opisy komuś się przydają. A już zaczynałam wątpić w sens ich umieszczania. Przygotowuję duży materiał o skarpetach (będzie teoria i praktyka). Zajmuje mi to jednak dużo czasu - proszę o cierpliwość.

Joanna pisze...

teraz tylko łapać w ręce druty i dziać czapki

włóczkowe perypetie pisze...

Witam. Dziękuję za pomysły i czytelne objaśnienia. Kurs robienia chust wspaniały. Mam tylko problem ze zrozumieniem sposobu zakańczania chusty. Jak należy rozumieć, że oczka powinny być spuszczane na podstawie trójkąta? Pozdrawiam serdecznie.

Antonina pisze...

iog- cieszę się, że przydał Ci się kursik. Tak, kończymy chustę spuszczając oczka na podstawie trójkąta.To jest plus tego sposobu - bo wyrabiamy tyle włóczki ile mamy lub jaki chcemy mieć rozmiar chusty. Potem obrabiam półsłupkami, albo oczkami rakowymi.

Danka M. pisze...

Podobają mi się te czapeczki ... już dawno nie miałam drutów w łapkach ... jako, że mam zamiar skorzystać z Twojego opisu szydełkowego kapelusika (a może i drutowej czapeczki) zostawiam link do albumu z odręcznym schematem czapki - można wykorzystać również resztki ... -
http://picasaweb.google.com/MurDanek/CzapkiJakZrobic# - inne moje czapki w drugim czapkowym albumie ... jeżeli ktoś skorzysta to życzę miłego dziergania ... pozdrawiam:)

zabijam nude pisze...

Witam. Czy moglabym prosic o dokladne wymiary w centymetrach. Interesuje mnie ile cm ma otok, czesc gladka i na koniec czesc ze spuszczanymi oczkami. Postanowilam zrobic sobie podobna czapeczke. Uzywam drutow 3,5cm. Pozdrawiam ella

Antonina pisze...

Zabijam nudę: całkowita wysokośc czapki to 19-20 cm; otok 6 cm: część gładka: 13-14 cm. Wszystko zalęzy od gatunku włóczki, no i oczywiście od grubości drutów.

Anonimowy pisze...

witaj ,
też zrobię według Twojego opisu!
Mój mąż znalazł czapkę w internecie i męczy mnie żebym mu zrobiła taka samą, a ja na szydełku robię tylko słupki i półsłupki a na modelu jakieś wrabiania może pomożesz?
link do czapki poniżej
http://www.flickr.com/photos/craftyandy/3993579727/
kryska / konsultantka14@wp.pl /

Anonimowy pisze...

Hej!
Czapke z guzikiem juz sobie zrobilam do kompletu baktus razem wyglada szalowo.wielkie dzieki za bloga,objasnienia robotkowe i wogole za to,ze prowadzisz tak ciekawy blog.

Anonimowy pisze...

Witam!!!
Wielkie ukłony za tego bloga. Nie spotkałam do tej pory jeszcze nikogo kto potrafi tak jak Pani dzielić się z innymi swoja pasją:)
Pozdrawiam serdecznie
Agnieszka Figat

Anonimowy pisze...

Witam! Podoba mi się bardzo Pani blog-tyle tu pomysłów, a mało kto dzieli się opisami swoich prac. Jestem początkującą "drutującą" i chętnie skorzystałabym z Pani opisów, ale czy można je jakoś wydrukować? Pozdrawiam!

Antonina pisze...

Anonimowy -opisy zamieszczone na blogu są do użytku własnego osób czytających bloga. Niestety niedawno zmuszona byłam zablokować treści do kopiowania z powodu łamania, przez niektóre osoby moich praw autorskich (kradzież zdjęć i tekstów. Być może z czasem zmienię zdanie. obecnie jednak użytkownicy mogą korzystać z zasobów bloga czytając je z monitora.

Anonimowy pisze...

Jestem w trakcie robienia czapeczki z guziczkiem i bardzo dziękuję za opisy. Bardzo mi się przydają, zwłaszcza, że dopiero się uczę. Pozdrawiam serdecznie:) Marta

Anonimowy pisze...

Witam, czapki a i pozostałe Pani dzieła ciągle podziwiam; składam wielki szacun. Chcę również bardzo podziękować za możliwość wykorzystywania Pani opisów, są jak dla mnie bardzo "łopatologiczne" a przez to pomocne. Chętnie je stosuję w moich niewielkich wypocinach.Pozdrawiam, życzę zdrówka, pomyślności i spełnienia marzeń w Nowym 2013roku - Basia B.

Anonimowy pisze...

Regina .Wzory czypeczek spadly mi z nieba.Od tygodnia szukam we wszystkich gazetach jak sie je robi.Mam dužo resztek wloczki i ja teraz wykorzystam.Nie wiem jak mi sie powiedzie bo juž lata nie mialam drutow w reku,Dziekuje .Jak bede gotowa z praca to sie pochwale.Mile pozdrawiam

Anonimowy pisze...

Super opis ,chciałam wypróbować i wydrukować wzór ale nie udało ,nic przepisuję ręcznie i do pracy .Dziękuję za opis.Pozdrawiam.

Anonimowy pisze...

Super opis. Lata nie miałam drutów w rękach i zapomniałam jak się robi. Dziękuję

Karolina Zarębska pisze...

Bardzo ciekawie to zostało opisane. Będę tu zaglądać.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails