Obserwatorzy

niedziela, 4 września 2011

Bluzka "Pati" - jak wykonać

Dziś przybliżę, w jaki sposób robiłam bluzeczkę "Pati":


Bluzka "Pati"
Opis 

Rozmiar 38/36. Bluzka została wykonana techniką od góry. Rozpoczynając robótkę narzuciłam 72 oczka w takim układzie: 1/1/15/1/36/1/15/1/1, gdzie zewnętrzne oczka: 1 - to zaczątek przodów, a pozostałe 1 - to oczka dzielące poszczególne części bluzki: przody, tył, rękawki. Bluzkę robiłam  sposobem opisanym tu.



Po zrobieniu 8 rzędów zrobiłam rz. 9 na rękawkach  wzorem francuskim. Na rz. 11 dodałam 14 oczek na bufkę rękawa. Od markera rozpoczynającego oczka rękawka  zrobiłam 7 oczek - potem  co drugie robiłam narzut (przerobiony w następnym rzędzie jako oczko przekręcone) - zrobiłam 14 narzutów; znów 7 oczek. 



Otrzymałam poszerzony rękawek. Oczywiście dalej dodawałam oczka przy markerach. Rękawki skończyłam, robiąc jeszcze ze 2 cm (po nabraniu oczek z pomocniczych nitek); w przedostatnim rzędzie (przed wykonaniem wykończenia sznureczkiem)  zgubiłam oczka, zrobiłam 17 oczek, /40 ocz. po 2 razem)- co dało 20 ocz., 18 oczek - otrzymałam 55 oczek rękawa; wykończyłam go metodą:  I-cord Bind Off




Przody bluzki modelowałam dodając oczywiście oczka za skosem raglanu: 




By wymodelować dekolt dodawałam oczka następująco:  19 rz.- 1, 21 rz. - 1, 23 rz. - 1, 25 rz. - 13 + 7 plisa.




Zaraz też  rozpoczęłam  wykonanie ażuru wg tej instrukcji; układ ażuru dyktowała fantazja, a robiłam go z trzech oczek, a nie z dwóch, jak pokazano na filmiku. Ponadto trzeba pamiętać, by na drugim przodzie robić ten ażur na lewej stronie - wtedy będzie układał się w miarę jednakowo na obu przodach. 




Należy oczka na rękaw odłożyć na dodatkowy drut i wyrabiać korpus swetra wtedy, kiedy po zmierzeniu centymetrem stwierdzimy, że szerokość swetra pod pachami jest dostateczna dla  naszego rozmiaru. U mnie było to 90 oczek na plecach = 44 cm. Kształtowałam wcięcie w talii  najpierw ujmując  3 razy co 10 rzędów po 1 oczku w miejscach, gdzie przypadałby szew boczny: czyli po 4 oczka w  jednym rzędzie, Następnie  dodałam taką sama liczbę oczek, w tym samym układzie, kiedy sweterek osiągnął okolicę bioder. Dól bluzki wykończyłam kilkoma rzędami wzoru francuskiego.


Kieszonka może być robiona od góry lub od dołu. 




Ta została zrobiona od dołu, bo nie chciało mi się osobno dorabiać wykończenia sznureczkiem po jej wykonaniu. Niestety nie  zrobiłam sobie notatek z rozliczeniem oczek, ale mniej więcej mogło to wyglądać tak: rozpoczęłam kieszeń od 9 oczek, dodałam 3 razy po 3 oczka z obu stron kieszonki i robiłam na pożądaną wysokość. Następnie w kieszeni  zgubiłam 7 oczek robiąc  na środku  po 2 oczka razem. 
Teraz wykonałam wykończeniowy sznureczek. Kieszonki przyszyłam  do bluzki, uważając, by znalazły się symetrycznie po obu stronach przodów.


Mam nadzieję,  że  mój opis będzie przydatny. Opisałam, jak zrobić  rękawek bufkę - co też może się przydać niektórym paniom.

28 komentarzy:

Mamania pisze...

Przeurocza! W moim stylu. I ta precyzja wykonania! Bardzo mi się podoba!!! :)
A gdyby miała być odmiana z długim rękawkiem, to ... jak? Byłabym wdzięczna za podpowiedź, bardzo!
Może być na mamania73@gmail.com
Pozdrawiam serdecznie

Maria i Ola pisze...

Jaki cudowny opis wykonania, aż mam chęć chwycić za druty, tylko.....czasu brak. Pozdrawiam :)

*gooocha* pisze...

Jesteś mistrzynią! Perfekcjonistką!

Zula pisze...

Świetna bluzka, fajny opis :) Pozdrawiam

Anonimowy pisze...

Bardzo dziękuję za opis sweterka :)

Kasia pisze...

Powoli zaczynam kumac o co chodzi z tym robieniem od góry. Na razie u mnie faza dla misiów :). Jak odważę się na coś większego pozwolę sobie zadawać Ci pytania.
Pozdrawiam ze słonecznego Charkowa.

Ela P. pisze...

Antonino, jesteś wspaniała, Twoje opisy są jasne i konkretne, bardzo dziękuję za Pati i za wszystkie poprzednie
pozdrawiam serdecznie,
Ela P.

Anna pisze...

fantastyczny opis, dziękuję :) mam nadzieję że w swoim czasie będę miała okazję popróbować :D

grahasil pisze...

Świetny sweterek.
Z opisu skorzystam. Dzięki że go zrobiłaś.

Dendrobium pisze...

Tosiu, śliczna ta bluzeczka. Na modelce leży jak ulał. Za kurs ślicznie dziękuję, na pewno skorzystam
Pozdrawiam serdecznie!

tojatenia pisze...

Opis bardzo czytelny. Być może kiedyś odważę się z niego skorzystać. Obawiam się, że nie mam wprawy w robieniu na drutach tak ślicznych sweterków.
Pozdrawiam serdecznie.

Sylvia pisze...

Bluzeczka śliczna!
Aż chce się taką mieć:)
Nigdy nie robiłam swetrów "od góry", ale może czas spróbować.
mam tylko pytanie, co znaczy : "Rozpoczynając robótkę narzuciłam 72 oczka w takim układzie: 1/1/15/1/36/1/15/1/1, "

agadzieje pisze...

Dziękuję, dziękuję, dziękuję...zawsze bałam się swetrów..ale może dzięki Tobie się odważę tak wspaniale to pokazałaś:)

kachazet pisze...

Popatrzyłam i się zakochałam! Prześliczna bluzeczka, opis fantastyczny :)

Kathinna pisze...

Przepiękna! Gdybym tylko potrafiła zrobić, to bym zrobiła! Ale, że nie potrafię to powzdycham sobie do niej, bo jest przeurocza!

tkaitka pisze...

Już się pozachwycałam!
I serdecznie pozdrawiam:)

aga66 pisze...

Opis zachęcający aby chwycić druty, tylko odwagi trochę za mało. Ale sweterek kusi więc może i ja coś "od góry popełnię. Za opis bardzo dziękuję.

evejank.blogspot.com pisze...

śliczna bluzeczka i fajny opis bardzo przydatny

k studio handmade pisze...

Bluzeczka śliczna, opis profesjonalny (zresztą nie tylko ten) Pozdrawiam :))))))

Antosia pisze...

Serdecznie dziekuje za opis!!! Jasne, ze sie przyda.

Kuklake pisze...

Profesjonalny opis, perfekcyjne wykonanie. Jestem na etapie laika, robię właśnie dla siebie sweterek rozpinany i chciałabym sobie w podobny sposób wymodelować talię. Stąd moje pytanie: napisałaś, że przy modelowaniu wcięcia w tali dodałaś oczka po jednym tam, gdzie przypadałby szef boczny (rozumiem, że szwy boczne są dwa, na linii pod pachami), i że dodałaś po 4 oczka w rzędzie. Tylko właśnie nie rozumiem, skąd się wzięły te 4 oczka w rzędzie, skoro szwy boczne są tylko w dwóch miejscach? Byłabym wdzięczna za wyjaśnienie.

serdecznie pozdrawiam

Antonina pisze...

Kuklake - po bokach mam markery odznaczające przody i plecy . Oczka dodaję lub ujmuję w taki sposób , że mam przed markerem jedno oczko przodu i w tym miejscu dodaję, lub ujmuję oczka i za markerem:oczko tyłu i za tym oczkiem tak samo. A więc w bocznym "szwie" (umownie) dodaję lub ujmuję po 2 oczka z każdego boku, czyli 4 oczka na obwodzie. Robię tak: przerabiam oczka przodu, przed ostatnim oczkiem przodu dodaję(ujmuję) 1 ocz., ostatnie ocz. przodu, pierwsze ocz. tyłu, 1 ocz. dodane (ujęte), oczka tyłu, przed ostatnim ocz. tyłu dodaję(ujmuję) 1 ocz., ost. ocz. tyłu, pierwsze ocz. drugiego przodu, 1 ocz. dodaję(ujmuję), pozostałe ocz. przodu.
Jaśniej już nie potrafię wytłumaczyć.

Anonimowy pisze...

Droga Antonino,
brak mi słów dla wyrażenia mojego podziwu dla Twojego profesjonalizmu w tym co tu robisz!
Być może i ja pod wpływem Twojego bloga skuszę się na jakąś robótkę.
Bardzo zainteresował mnie sposób robienia swetra od góry:))
Ale w zwiążku z tym wybacz może infantylne pytanie: co to jest marker?

Dziękuję i proszę - bądź tutaj nadal i zawsze:))

Antonina pisze...

Marker to inaczej znacznik-np.kółko plastikowe, zawiązana nitka, koralik na sznurku - coś co może posłużyć do oddzielenia jednej sekwencji robótki od drugiej.

szyleczko pisze...

Ta bluzeczka jest przecudna!!! Jak tylko ją zobaczyłam, totalnie mnie zauroczyła! Czy ja bym taką umiała zrobić? O matko córko! Opis jest super, ale zrobienie to inna para kaloszy... ;) Najpierw spróbuję chyba czegoś prostszego :)

Unknown pisze...

To jest po prostu wyższa szkoła jazdy kurs 2 stopnia .Nie dla początkujących.Wykonanie takiej bluzeczki wymaga umiejętności ta jest bardzo pięknie zrobiona

Anonimowy pisze...

śliczna cieszy oko

Anonimowy pisze...

Widziałam na Pani blogu tabelke do rozpisywania liczby oczek i nie moge teraz znależc. Prosze tez o podpowiedz ile oczek nabrać dla sweterka rozpinanego robionego od góry z dekoldemjak w bluzce Jasmine z włóczki o grubosci na druty nr 5 (10 cm ściegiem gładkim daje 6 ccm) Będe wdzieczna za poradę

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails