Obserwatorzy

piątek, 1 lutego 2013

Kołnierzyki szydełkowe (4). Jak wykonać prosty kołnierzyk szydełkowy

Dzisiejszy post adresuję głównie do początkujących dziergaczek, gdyż te wytrawne same sobie radzą z takimi robótkami. Aby zrobić prosty kołnierzyk szydełkowy wystarczą podstawowe umiejętności, a kołnierzyk zrobi się niemal sam. Kołnierzyki przedstawione w tym wpisie robiłam wzorami prostymi i znanymi wszystkim.

Kołnierzyk nr 1:

Kołnierzyk nr 2


Z braku dostępu do programu rysującego schematy szydełkowe, zamieszczam moje odręczne (ładniej nie potrafię narysować).

Na wstępie należy określić jaki kołnierzyk pragniemy otrzymać: czy ma bardziej przylegać do szyi, czy układać się nieco niżej. Możemy zmierzyć centymetrem obwód. Ja dla osoby dorosłej robię kołnierzyki o obwodzie wewnętrznym 56 - 60 cm. Nieco inaczej układa sie kołnierzyk wiązany sznureczkami (obwód może być mniejszy), a inaczej spinany broszką (obwód nieco większy ze względu na zachodzące na siebie górne krawędzie kołnierzyka). W przełożeniu to średni kołnierzyk dla osoby dorosłej ma 22 powtarzające się elementy ze wzorów wyżej przedstawionych. Jego wielkośc będzie jeszcze zależała od sposobu robienia (ciasno/luźno i i grubości nici/włóczki, a co za tym idzie rozmiaru szydełka)
Prezentowane kołnierzyki są zrobione na bazie tej pliski:


Żeby otrzymać te 22 powtarzające się motywy wzoru kołnierzyka muszę wykonac pliskę liczącą 43 rzędy powyższego wzoru. Zawieszę potem na niej 22 motywy wzoru.
Dużo łatwiej jest zrobić kołnierzyk zaczynając tym sposobem, aniżeli  na łańcuszku, na którym dopiero później rozmieszcza się elementy. Panie często mają problemy z długością łańcuszka, jego ciaśniejszym lub luźniejszym wykonaniem  i poźniejszym obliczeniem wzoru. Zdradzę jeszcze jeden sposób: nigdy specjalnie nie liczę  oczek łańcuszka - robię go po prostu długaśny i dopiero w drugim rzędzie liczę wykonywane elementy czy sekwencje wzoru, a zbyt długi łańcuszek po prostu na końcu ucinam nożyczkami i zaciągam nitkę.
Wracajmy jednak do naszego konierzyka (omawiam kołnierzyk zrobiony wzorem nr 1). Wykonałam początkową pliskę:


Ponieważ kordonek był cieniutki, to powtórzeń wzoru mam tu na 23 motywy. Przerabiam owalnie 1 rz. wybranym wzorem (kołnierzyk nr 1): na brzegu robię 3 ocz. łań., 1 słupek - motyw wieszam ma łańcuszku  pliski *3 słupki, 2 ocz łańcuszka, 3 słupki*; motywy robię w co drugim rzędzie pliski i dzielę je 1 ocz. łańcuszka.



Drugi koniec kołnierzyka to 2 słupki.



W  kolejnym rzędzie motywy dzielę dwoma ocz. łańcuszka, w następnym 3 ocz. łańcuszka itd. Jeżeli pragniemy mieć  kołnierzyk bardziej rozłożysty, albo robimy bardzo ciasno, musimy już samodzielnie korygować  liczbę, tych dzielących motywy, oczek łańcuszka i robić np. 2, 4 itd.


W zależności od grubości  tworzywa (nici, włóczki) robimy 3 lub 4 rzędy.
Ostatni rząd to "wachlarzyki" zawieszone  na każdym motywie: 5 x słupek + pikotka (z 3 ocz. łańcuszka), półsłupek na łańcuszku dzielącym motywy:


Teraz podejmujemy decyzję, czy robimy wiązadełka, np. takie jak tu, albo jeszcze takie:


czy też wykonujemy rozmaite zapinki:


Zapinki: kwiatki, muszki i maleńki pomonik - pod spodem mają przyszyty guzik, którym spinam kołnierzyk.
Jeżeli kołnierzyk robimy z innych nici, niż bawełniane, nie musimy usztywniać, po prostu można go od razu nosić.

26 komentarzy:

tojatenia pisze...

Kusisz. Jeszcze chwila i ja zacznę szydełkować.

Mariolenka pisze...

Twoje rysunki są wystarczająco wyraźne :)

Robotkowe życie moje pisze...

Witaj! Świetna z Ciebie nauczycielka. Wszystko czytelne, tylko siadać i robic. W wolnych chwilach będę dziergać razem z Tobą. Pozdrawiam ciepło. Bożena.

Unknown pisze...

O właśnie, na to czekałam. :) Dziękuję, że wpadłaś na taki pomysł i dzielisz się z nami swoimi doświadczeniami. Wielka buźka dla Ciebie :*

liwias pisze...

Teraz nie mam już żadnej wymówki i muszę zabrać się za szydełkowanie kołnierzyka. Wszystko pięknie wytłumaczone. Dziękuję!

ankaskakanka pisze...

fajna instrukcja. Pozdrawiam

Irena pisze...

Antonino - dziękuję za korki z szydełkowania - na to właśnie czekałam!!! znakomita pomoc i inspiracja!

editha pisze...

Od paru tygodni czytam Twojego bloga, który bardzo mi się podoba. W nowym roku zaczęłam robić na drutach. Zaczęłam od skarpetek, potem znalazłam Twojego bloga i balerinki i kapcie według Twojego wzoru to były moje następne prace. Twoje opisy są rewelacyjne, proste ale i ciekawe. Będę zaglądać częściej. Doświadczenia mi brakuje ale pomysłów mam mnóstwo. Pozdrawiam i dziękuję.

nuta pisze...

Dzięki Ci bardzo za szczegółowy opis. Nie omieszkam w najbliższym czasie zrobić, chociaż ze dwa koniecznie!!!!

klikaf pisze...

W szkole podstawowej chodziłam do fartuszka w kołnierzykach, które pamiętamy szkołę mojej Mamy. Dziś obejrzałam film dziejący się w XIX-wiecznej Anglii, do każdej sukni był piękny kołnierzyk. Czy teraz się takie nosi..? Pozdrawiam :)

Oliwier pisze...

Dobry wpis. Znalazłem Twojego bloga w google.

Ewa pisze...

Dzięki bardzo -chyba zaraz zacznę robić - taki mały ) ewa

mośtynka pisze...

Piekna precyzyjna robota!
Kołnierzyki sliczne!
Dawno dawno temu miałam szydełko w rękach a jak zobaczyłam te kołnierzyki to aż mnie korci zrobic choć jeden starszej córce
Młodsza ma 3,5 roku i jest twoją imienniczką...uwielbiam to imię
POZDRAWIAM CIEPLUTKO i zapraszam w moje skromne progi

Urszula97 pisze...

Dziękuję za wspaniały kursik szydełkowy,kołnierzyki są prześliczne,

Anonimowy pisze...

Twoje prace są śliczne.Od jakiegoś czasu śledzę blogi szydełkowe i strasznie wam zazdroszczę umiejętności.Próbuję coś wydziergać ale jak coś mi nie wychodzi szybko się zniechęcam. Jestem na etapie, że potrzebuję objaśnień jak krowie na rowie.
Myślę, że tym razem mi się uda. Proszę o więcej. Może pisanki szydełkiem malowane ?
Marlena

livewithstyle-ewa pisze...

Zazdroszcze wszystkim zdolnym bestiom;-)
cudowne

babcia ela pisze...

Super blog jasne opisy i zrozumiale Pozdrawiam

Anonimowy pisze...

Właśnie skończyłam kołnierzyk z Twojego "przepisu". Idealnie leży. Dziękuję Ci bardzo za tak jasny i czytelny opis. Pozdrawiam serdecznie. Teresa.

Urszula97 pisze...

Dziękuję za cudowny schemat i wskazówki,popełniłam takie same.

Krystyna pisze...

Kołnierzyki są śliczne
jeden już kończę dziękuję za dokładny schemat.

Anonimowy pisze...

Dziękuję za schemat kołnierzyka
jeden już kończę.
pozdrawiam

Anonimowy pisze...

Piękne kołnierzyki.Dziękuję za czytelną instrukcję ich wykonania.Zrobiłam jeden,ale trochę się falbankuje.Jestem początkującą "dziergaczką" i nie wiem co może być tego przyczyną.Gratuluję dorobku i pozdrawiam. Teresa

Noami pisze...

dziekuje za piekny opis i wskazowki, wczoraj skonczylam jeden kolnierzyk i juz sie drugi robi :)
pozdrawiam serdecznie
Noami

szydełkowa mama pisze...

Świetne te kołnierzyki. Tak to wyjaśniłaś, że wykonanie wydaje się być naprawdę proste.

Unknown pisze...

Myślę ,że moda wraca zauważyłam dziewczynki w szkole podstawowej noszą kolorowe kołnierzyki i świetnie się prezentują.Szkoda, że tak niewiele kobiet próbuje coś dziergać.Nasza grupa [Teraz seniorzy liczy 20 osób to tylko 2 dziergają niewiele.

kasiakk pisze...

Coś cudownego! dobrze ,że kupiłam welnabawelna . Zaczynam robić to arcydzieło !

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails