Obserwatorzy

środa, 6 stycznia 2010

Rzecz o rękawiczkach (4) – sposoby wyrabiania kciuka (2)

Rękawice z kciukiem wyrabianym w sposób klinowy wydają się dość łatwe do zrobienia.
Kciuk klinowy zaczynamy wyrabiać po zrobieniu ściągacza rękawiczki lub mankietu. Jeśli po ściągaczu zrobimy kilka rzędów rękawiczki – będzie ona dość głęboka. Jest to łatwa metoda – omówiłam ją już przy mitenkach. Głębokość rękawiczki zależy od tego, co ile rzędów dodajemy oczka w klinie.

Rękawice z klinem
Opis

Rękawiczkę robię na okrągło drutami rękawiczkowymi. Mam na drucie 32 oczka. Przerabiam 22 rz. ściągaczem.
23 rz. - w połowie, czyli po 16 oczku dodaję 1 oczko przekręcone – jest to początek klina;
25 rz. – z obu stron oczka przekręconego dodaję po 1 przekręconym (mam 3 oczka na klin);
Robię tak do uzyskania 13 (gruba włóczka) – 15 oczek (cieńsza) w klinie; oczka dodaję co drugi rząd.


rz. 37 - 13 oczek klina przekładam na agrafkę, a pozostałe (16 wierzchu rękawiczki i 16 spodu rękawiczki) łączę pod kciukiem i przerabiam rękawiczkę na pożądaną długość. Na końcu wyrabiam palec.


Robimy na okrągło górę palec do odpowiedniej wysokości 5-6 cm. Kończymy kciuka przerabiając do zgubienia (czyli po dwa oczka razem w co drugim rzędzie) w trzech lub czterech miejscach. Pozostałe oczka ściągamy igłą i zaszywamy.



Można na klin dodawać oczka np. co 4 rzędy – wtedy klin jest dłuższy, a rękawiczka głęboka.


Tu dodawałam oczka początkowo co dwa rzędy, potem co cztery – klin wyszedł głęboki:

rz. 23 – 1 ocz. przekręcone;
rz. 25 - mam 3 oczka klina;
rz. 27 – 5 oczek klina;
rz. 29 – 7 oczek klina;
rz. 33– 9 oczek klina;
rz. 37 – 11 oczek klina;
rz. 41 – 13 oczek klina.

Można zdecydować się na klin robiony ażurkiem zamiast oczkami przekręconymi – jak w tej mitence:


Można też zrobić taki kciuk:


Tu oczka są dodawane na środku palca. Nie zaczynam dodawania od jednego oczka – tylko dodaję 2 ; oczko po 15 i po 17 oczku (rękawiczka na 30 oczek) – mam zawsze na środku palca 2 oczka prawe - przy których robi się ażurek.





Tak zrobiony kciuk świetnie nadaje się do mitenek, natomiast palec skończony tym sposobem nie jest ładny – robi się z takim dziobem. Tak nawiasem, te rękawiczki robiłam jako eksperyment, no i już nawet podczas wędrówek z psem zgubiłam jedną.



Jest jeszcze jeden sposób wyrabiania kciuka, który pokażę, kiedy tym sposobem wykonam rękawiczki.

A dzisiaj linki do bloga Nanette Blanchard – autorki pięknych rękawiczek (i książki o nich).
My Polki nie jesteśmy gorsze i mamy „Dom Klary” i nie mniej wspaniałe rękawiczki i mitenki.

10 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Bardzo,bardzo dziękuję za ten opis ,czekałam z niecierpliwością na niego!Lubię zaglądać na Twojego bloga,jest naprawdę pomocny.Serdecznie pozdrawiam!Renia.ko.

tojatenia pisze...

Dzięki. Ten post jest jakby specjalnie dla mnie. Właśnie przymierzam się zrobić mitenki, a nie wiedziałam jak wyrobić kciuk. Serdecznie pozdrawiam.

Anonimowy pisze...

Bardzo się cieszę, że trafiłam na Twojego bloga. Bardzo mi się podoba. Na pewno będę stale Cię odwiedzać. Te miteńki.. wygladają na łatwe w robocie. Popróbuję. Może sie uda. Interesuje mnie ten orginalny szal. Jak sie to robi? od tych wąskich części, od środka? Będę wdzięczna za podpowiedź.
Z serdecznymi pozdrowieniami - joana

Antonina pisze...

Drogie Panie - cieszę sie, że to, co zamieszczam na blogu jest przydatne.

Joano- mitenki są łatwe do zrobienia- jak je zrobić tłumaczę we wczesniejszych postach - poszukaj w etykietach "Mitenki".
Nie wiem o jaki szal ci chodzi?

dom Klary pisze...

Antonina, jesteś słodka... Ten szacunek dla mojego talentu jest bardzo miły... .
Sposób wyrabiania kciuka pochodzi z
Norwegii, adoptowała go Terri Shea, widziałam ostatnio oryginały, sa bardzo piękne. Zakochałam się w Norwegii, tylko... dlaczego tam tak zimno?
www.domklary.pl

Anonimowy pisze...

Cudny blog i ogromnie pomocny dla poczatkującej .Zrobiłam dzieki Tobie balerinki na szydełku a teraz czas na rękawiczki.Pozdrawiam Katrinka.

Anonimowy pisze...

Ciesze sie ze trafilam na Twoja strone , nie wiedzialam jak zabrac sie za wrabianie kciuka , mam nadzieje ze mi wyjdzie bo szczegolowo opisalas krok po kroku wykonanie ,POZDRAWIAM babcia ela

iwjazr@tarchomin.pl pisze...

Jedna z najlepszych stron, opisy zrozumiałe nawet dla początkującej babci, dziekuję Ci Antonino że jesteś Iza

Orka pisze...

W oparciu o Twoją instrukcję zrobiłam sobie rękawiczki. Nie znałam wcześniej takiego sposobu wrabiania kciuka. Dziękuję :)

Anonimowy pisze...

Serdeczne dzięki Tosiu. Udało się. Dzięki Twojej fantastycznej instrukcji zrobiłam moje pierwsze rękawiczki.
Życzę Ci wszystkiego co miłe i dobre, samych dobroci od życia. - Z pozdrowieniami - joana

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails