Obserwatorzy

wtorek, 13 października 2009

Prosta chusta

Istna szalomania zapanowała na blogach. Nie jestem wolna od szalowego szaleństwa, zarządziłam sobie jednak przerwę, bo należy porobić jakieś jesienno-zimowe ciuszki.
Oczywiście do szali i chust wrócę, bo plany mam rozległe. Dziś też o chustach. Są takie włóczki, które, w mojej opinii, na wykonanie jakiegoś sweterka niespecjalnie się nadają i w sumie nie wiadomo co z nich zrobić. Zaliczam do takich włóczek wszystkie typu grubsze bucle, z nopami, trawki – takie, na których wzoru nie widać, a dobry efekt daje wykonanie z nich robótki tylko gładkim wzorem. Taki wzór wydobędzie całą urodę włóczki, a wyrób zrobiony luźno, na grubych drutach, jeżeli nawet się nieco rozciągnie, nie straci na urodzie, a będzie miękki i przytulny.
Z zalegających w domu włóczek bucle zrobiłam właśnie takie proste chusty. Przedstawię dwa sposoby robienia chust: pierwszy, kiedy oczka dodajemy w środku robótki; drugi, kiedy oczka dodajemy na brzegach robótki, czyli po bokach trójkąta.


Chusta I
(oczka dodawane na brzegach)

1 rz. – narzucam 3 oczka;
3 rz. 1 ocz. brzegowe zdejmuję, dodaje ocz. przekręcone, narzut, ocz. środkowe na prawo narzut, dodaję ocz. przekręcone, przerabiam ostatnie na prawo (mam na drucie 7 oczek);
4 rz.- 1 brzegowe zdejmuję, 1 przerabiam na prawo, 3 na lewo, 2 na prawo;
5 rz. – 1 brzegowe zdejmuję, 1 na prawo, dodaję ocz. przekręcone, narzut, 3 na prawo, narzut, ocz. przekręcone, 2 na prawo ( mam już 11 oczek)
6 rz. – 1 brzegowe zdejmuję, 2 na prawo (uzyskuję bok robiony wzorem francuskim z trzech oczek), 5 oczek na lewo, 3 na prawo (wzór francuski);
7 rz. – 3 na prawo, narzut, 5 na prawo, narzut, 3 na prawo;
8 rz.- 3 na prawo, 7 na lewo, 3 na prawo.
*Powtarzać od 7 rzędu, wykonując narzuty zawsze w rzędach nieparzystych za/przed 3 oczkami wzoru francuskiego.





Oczka dodawane równomiernie pozwolą na uzyskanie chusty w kształcie trójkąta. Żeby uzyskać kształt „rogala” należy co parę rzędów dodać z obu stron robótki, poza tymi dwoma oczkami (narzutami), jeszcze po dwa oczka przekręcone. Tak robiona chusta rozszerza się po bokach trójkąta, kończymy ją spuszczając oczka na podstawie trójkąta.

Chusta z włóczki bucle (100 g)




Chusta z włóczki "Ferro" (150 g)


Chusta z włóczki melanżowej (wzór francuski)

Chusta II
(Oczka dodawane pośrodku)

1 rz. – narzucam 3 oczka;
3 rz. 1 ocz. brzegowe zdejmuję, dodaje ocz. przekręcone, narzut, ocz. środkowe na prawo, narzut, dodaję ocz. przekręcone, przerabiam ostatnie na prawo (mam na drucie 7 oczek);
4 rz.- 1 brzegowe zdejmuję , 1 przerabiam na prawo, 3 na lewo, 2 na prawo;
5 rz. – 1 brzegowe zdejmuję, 1 na prawo, dodaję ocz. przekręcone, 1 na prawo, narzut, 1 na prawo (środkowe), narzut, 1 na prawo, ocz. przekręcone, 2 na prawo ( mam już 11 oczek)
6 rz. – 1 brzegowe zdejmuję, 2 na prawo (uzyskuję bok robiony wzorem francuskim z trzech oczek), 5 ocz. na lewo, 3 na prawo (wzór francuski);
7 rz. – 3 na prawo (wzór francuski), 2 na prawo, narzut, 1 ocz. środkowe na prawo, narzut, 2 na prawo, 3 na prawo (wzór francuski) (mam 13 oczek);
8 rz.- 3 na prawo, 7 na lewo, 3 na prawo.
*Powtarzać od 7 rzędu, wykonując narzuty zawsze w rzędach nieparzystych z obu stron oczka środkowego.








Tak robiona chusta rozszerza się po bokach trójkąta, kończymy ją spuszczając oczka na podstawie trójkąta. Żeby uzyskać kształt „rogala” należy co parę rzędów dodać z obu stron robótki, poza tymi dwoma oczkami (narzutami), jeszcze po dwa oczka przekręcone, najlepiej przy brzegu robótki (za/przed oczkami wykonanymi wzorem francuskim).



Chusta z włóczki bucle (robiona od podstawy trójkata)

Takie chusty wykończyć można np. obrabiając bordiurą szydełkową, albo wykonując falbankę wokół wszystkich boków trójkąta, lub tylko po przeciwległych bokach trójkąta.
Inny sposób wykonania chusty – to dzierganie jej od podstawy trójkąta – tak robionych jest większość ażurowych chust. Proponowany przeze mnie sposób pozwala zakończyć robótkę w dowolnym momencie, kiedy uznamy, że osiągnęliśmy zadawaląjącą wielkość, albo po prostu kończy nam się włóczka.

11 komentarzy:

Kocurek pisze...

Jestem Antonino pod wielkim wrażeniem , od kiedy założyłaś bloga tyle zdołałaś zrobić. Piękny jest ten wiśniowy sweterek i ten biały w warkocze , a szkółka chust jest rewelacyjna.
Podziwiam i podziwiam.
Serdeczności:)))

Antonina pisze...

Joanno jest mi ogromnie miło, za tak wspaniałe słowa. Przyznam, że nie wszystkie prace pochodzą z ostatnich dni (np.czapki i chusty powstały wcześniej). Jednocześnie faktycznie mam więcej czasu na realizację swych pasji, bo przebywam na urlopie zdrowotnym (gorzej będzie z czasem, kiedy wrócę do pracy). Chciałbym doskonalić bloga i stworzyć miejsce przydatne dla innych, dlatego z uwagą czytam wszystkie komentarze (krytyczne też zniosę). Pozdrawiam.

makajka pisze...

Tak, to prawda, co pisze Kocurek - śliczny i bardzo treściwy blog.
Będę tu sobie zaglądać często. Już mnie mocno prześladują skarpetki od pięty na okrągło robione.
Pozdrawiam i życzę wielu pięknych projektów.

Anonimowy pisze...

długo szukałam aż w końcu znalazłam!!!! wspaniały opis robienia chust, w końcu zrozumiałam o co w tym "chodzi"
Pozdrawiam i dziękuję

Anonimowy pisze...

Super!
Prosto i logicznie!
Wlasnie prawie koncze moja pierwsza chuste!!!
Dziekuje!!!
Agulinska

Anonimowy pisze...

Czy możesz wytłumaczyć co znaczy "oczko przekrecone"?

Anonimowy pisze...

dziekuję za "przepis"na chustę II,
wreszcie wiem jak zrobić chustę,napisałaś to pięknie,zdjęcia dopełniają całośći.
Helena

Anonimowy pisze...

Jak dobrze że udało mi się znależć ten blog a w szczególności Twoje opisy chust i nie tylko!,( a dłuuggoooo szperałam w necie). normalnie - kopalnia wiedzy!!!!!!! Chętnie tutaj będę zaglądać i czerpać pełnymi garściami -bardzo dziękuję i pozdrawiam Basia B. z Mikołowa. (w kwestiinchust - gdy chcę zakończyć chustę jakimś wzorem - to tylko dodaję oczka poprzez narzuty na końcach brzegów?

Antonina pisze...

Basiu - sądzę, że tak. Po prostu nadal dodaje się oczka, tak jak dotąd.

Anonimowy pisze...

Dziękuję za opdowiedź- pozdrawiam Basia B.

anonimowa72 pisze...

Znalazłam przed chwilą i cóż... bardzo dziękuję!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails