Obserwatorzy

niedziela, 3 lutego 2013

Kołnierzyk na drutach: wzór irlandzki - opis wykonania

Dziś opis wykonania kołnierzyka wykonanego na drutach motywami wzoru irlandzkiego. Nieco to trwało, bo z trudnością radziłam sobie z wyrysowaniem schematu i kolejne próby mnie nie satysfakcjonowały. W końcu uznałam, że już lepiej nie potrafię narysować tego schematu i zamieszczam, co mam. 

 
Kołnierzyk z elementami wzoru irlandzkiego
opis wykonania
 


Kołnierzyk wykonujemy z włóczki przeznaczonej na druty 4 mm (może być wełna, albo akryl); zużycie około 50 g.

Na druty nabieramy 19 oczek i przerabiamy wzorem według załączonego schematu  (18 rzędów), powtarzanego tylekroć, jaki obwód kołnierzyka pragniemy uzyskać. Może to być 10- 9 powtórzeń (u mnie było 10). Narysowany schemat pokazuje tylko rzędy nieparzyste. Nie uwzględnia też rzędu 19 i 20, kiedy przekłada się po dwa oczka prawe z prawej na lewą stronę (tak jak warkocze), bez uwzględniania środkowego lewego oczka
 


Z prawej stronę robótki jest pliska, która znajduje się od strony szyi: są to trzy oczka prawe, narzut, 2 oczka  przerobione razem. Pliskę należy robić bardzo ciasno (tak jakby się ją wykonywało na drutach  mniejszych o 0,5  - 1 mm. Tak zrobiona pliska spowoduje uzyskanie ciaśniejszego brzegu dzianiny i w efekcie tak pożądany owal kołnierzyka. Ten kołnierzyk od strony wewnętrznej  ma obwód 60 cm - jest to 10 powtórzeń wzoru.
Po wykonaniu kołnierzyka od razu robię wykończenie sznureczkiem z 3 oczek:
http://www.garnstudio.com/lang/us/video.php?id=86&sort=2&thumbnails=on

Pragnę zaznaczyć, że nie nabierałam oczek wkoło kołnierzyka, dobierałam je na bieżąco z obwodu kołnierzyka. Należy pamiętać, że musi ich być 2  razy więcej (nabieranie z oczek brzegowych to za mało), czyli nabieramy raz oczko z oczka brzegowego, a raz oczko w miejscu między oczkami.

Po wykończeniu obwodu  kołnierzyka sznureczkiem (z trzech stron) zrobiłam pomponiki, związałam je na tyle długą włóczką, by móc z niej jeszcze zrobić szydełkiem wiązadełka, które przyszyłam do kołnierzyka.

14 komentarzy:

Elusiek pisze...

Bardzo dziękuję za opis. PDF otwiera się bez problemu. Bardzo mi się podoba. Nie mam chętnych na takie kołnierzyki osobno, ale myślę, że jako wykończenie sweterka również będzie świetnie wyglądał.

Ewa pisze...

Kolejny fantastyczny :) ewa

Urszula pisze...

Super kołnierzyk jak znajde czas to sobie takiego zrobie u mnie sie otwiera pozdrawiamUla

Bryzeida pisze...

Wspaniały! i kołnierzyk i schemat. Przy najbliższej okazji wypróbuję.
Przy okazji bardzo dziękuję za opis swetrów robionych od góry. Dzięki nim zobaczyłam, że nie taki diabeł straszny!
Pozdrawiam, B.

Antosia pisze...

Antonino, bardzo miła kołnierzykowa atmosfera zrobiła się u Ciebie. Dzięki za wszystkie inspiracje i opisy wykonania.

Joanna pisze...

ładny kołnierzyk i ... kolorek !
niestety... czytam , czytam i wiem, że dalej nic nie wiem ze schematu ...hihi

ankaskakanka pisze...

Kusisz, bym i ja spróbowała zrobić. te irlandzkie są śliczne. Pozdrawiam

ciapara pisze...

Cunie! Slicznie ci dziekuje za tego posta :-)

Mariolenka pisze...

Dziękuję za schemat , na pewno się kiedyś przyda ;)

nuta pisze...

kolejny fajny pomysł:) Tym razem może "wykończyć" sweterek!

Anonimowy pisze...

Dziewczyno, jesteś ,,Boska ''
Pozdrawiam Grażyna

Robótki i Ja pisze...

Wszystkie Twoje kołnierzyki są cudne
pozdrawiam:)

Anonimowy pisze...

Droga Antonino!
Ostatnie dni spedzilam baardzo pracowicie,bo wydziergalam pare konierzykow wg Twoich instrukcji.
Prezenty okazaly sie strzalem w dziesiatke ,bo to ostatni krzyk mody,a dzisiejsza mlodziez wladac szydelkiem czy drutami nie umie.
jeden z kolnierzykow ,to polaczone odpowiednio kwiatki sprawiaja wrazenie "koronkowej roboty".
Antonino,wrzuc pare fotek /jesli mozesz/swoich psiakow,ktore z takim samym zainteresowaniem ogladam jak Twoj ogrod.
Na ogladanie ogrodu jest jeszcze za wczesnie ,natomiast na ogladanie zwierzakow jest odpowiednia pora.
Troche sie rozgadalam,ale juz koncze i
pozdrawiam serdecznie
Ewa

Antonina pisze...

Ewo gratuluję decyzji kołnierzykowych. A fotki psów specjalnie dla Ciebie.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails