Obserwatorzy

wtorek, 16 lutego 2010

Szydełkowy kapelusz – opis

Obiecałam - zamieszczam.

Szydełkowy kapelusz 
Opis

4 ocz. zamknąć w kółko.
1 rz. – 3 ocz. łańcuszka , 13 słupków,
2 rz. - 3 ocz łańcuszka , 27 słupków,
3 rz. – przerabiamy półsłupkami reliefowymi (w tłumaczeniu rosyjskim było podane, że co jakiś czas robimy oczka łańcuszka, ale nie musi się ich robić, bo potem można zwyczajnie wkłuwać w półsłupki reliefowe dwa słupki i nic się nie marszczy),
4 rz. – 4 ocz. łańcuszka, w każdy słupek wbijamy dwa słupki dwa razy nawijane (z tymi 3 ocz. łańcuszka mamy 56 słupków dwa razy nawijanych),
5 rz. – powtarzamy rz. 3 , czyli robimy 56 półsłupków reliefowych,
6 rz. – w co drugi półsłupek poprzedniego rzędu robimy dwa słupki dwa razy nawijane = 84 słupki dwa razy nawijane,
7 rz. – 84 półsłupki reliefowe,
8 rz. – w co trzeci półsłupek robimy dwa słupki dwa razy nawijane = 112 słupków dwa razy nawijanych,
9 rz. - 112 półsłupków reliefowych,
10 rz. - 112 słupków dwa razy nawijanych,
11 rz. - 112 półsłupków reliefowych,
12 rz. – słupki dwa razy nawijane - w każdym siódmym robimy dwa = 126 słupków dwa razy nawijanych,
13 rz. – 126 półsłupków reliefowych,
14 rz. – słupki dwa razy nawijane - w każdym ósmym robimy dwa = 140 słupków dwa razy nawijanych,
15 rz. – 140 półsłupków nawijanych,
16 rz. - 140 słupków dwa razy nawijanych,
17 rz. – półsłupki reliefowe,


Ja opuszczałam rz. 16 i 17 - bo mam małą głowę i kapelusz robił się dla mnie za głęboki.

Teraz zaczyna się już zwężanie rzędów i to też opiszę mniej skomplikowanie, aniżeli było w rosyjskim tłumaczeniu.


18 rz. – 4 ocz. łań., w półsłupki reliefowe robimy: 36 słupków dwa razy nawijanych, 2 słupki, 2 słupki raz przeciągnięte, 2 półsłupki, 63 półsłupki, 2 słupki raz przeciągnięte, 2 słupki, 32 słupki dwa razy nawijane = 140,
19 rz . półsłupki reliefowe,
20 – rz. – 4 ocz. łań., 39 słupków dwa razy nawijanych, 2 słupki, 2 słupki raz przeciągnięte, 2 półsłupki, 57 półsłupków, 2 słupki raz przeciągnięte, 2 słupki, 35 słupki dwa razy nawijane = 140,
21 rz. - 140 półsłupków reliefowych,
22 rz. - 4 ocz. łań., 42 słupki dwa razy nawijane, 2 słupki, 2 słupki raz przeciągnięte, 2 półsłupki, 51 półsłupków, 2 słupki raz przeciągnięte, 2 słupki, 38 słupków dwa razy nawijanych = 140,
23 rz. - 140 półsłupków reliefowych,


Od 24 rzędu zaczyna się poszerzanie na rondko kapelusza.


24 rz. – 8 słupków dwa razy nawijanych, (w następny słupek zrobić dwa słupki dwa razy nawijane, 9 słupków dwa razy nawijanych) – to co w nawiasie powtarzać 3 razy; w następny jeden 2 słupki dwa razy nawijane, 6 słupków dwa razy nawijanych = 46,
2 słupki w następne dwa, 2 słupki raz przeciągnięte, (2 półsłupki w następny jeden, 9 półsłupków) – to co w nawiasie powtórzyć 4 razy, 2 półsłupki w następny jeden, 4 półsłupki,
2 słupki raz przeciągnięte, 2 słupki, (2 słupki dwa razy nawijane w następny jeden, 9 dwa razy nawijanych) – to co w nawiasie powtórzyć 4 razy, 2 słupki dwa razy nawijane w następny jeden = 154,
25 rz. – 154 półsłupki reliefowe,
26 rz. – 4 ocz. łańcuszka, 9 słupków dwa razy nawijanych, (w następny słupek zrobić 2 słupki dwa razy nawijane, 10 słupków dwa razy nawijanych) – to co w nawiasie powtarzać 3 razy; w następny 2 słupki dwa razy nawijane, 8 słupków dwa razy nawijanych, w następny jeden 2 słupki dwa razy nawijane = 53;
2 słupki w następne dwa, 2 słupki raz przeciągnięte, (2 półsłupki w następny jeden, 10 półsłupków) – to co w nawiasie powtórzyć 3 razy, 2 półsłupki w następny jeden, 9 półsłupków, 2 półsłupki w następny jeden, 2 słupki raz przeciągnięte, 2 słupki, 5 słupków dwa razy nawijanych, (10 słupków dwa razy nawijanych, 2 dwa razy nawijane w następny jeden) – to co w nawiasie powtórzyć 4 razy = 168,
27 rz. – 168 półsłupków reliefowych,
28 rz. - 4 ocz. łańcuszka, 60 słupków 2 razy nawijanych 2 słupki , 2 słupki raz przeciągnięte, 43 półsłupki, 2 słupki raz przeciągnięte, 2 słupki, 56 słupków dwa razy nawijanych.
29 rz. - półsłupki reliefowe.

Od rz. 30 zaczyna się rozcięcie kapelusza - ale to niech sobie przetłumaczy ta osoba, która jest zainteresowana – wg mnie kapelusz jest już dostatecznie głęboki. Ja robiłam bez rozcięcia i taki opis mi wystarczy. Może ktoś inny zmodyfikuje i poda swój opis np. z rozcięciem. Aha – jak zrobić kwiatek - podaję jeszcze raz link do tematu na Osince:
http://club.osinka.ru/topic-70075?start=0

Kapelusz kończyłam po 27 rz. opisu robiąc następująco:
28 rz. – słupki dwa razy nawijane = 168,
29 rz. - 168 półsłupków reliefowych,
30 rz. – słupki dwa razy nawijane = 168,
31 rz. - 168 półsłupków reliefowych.

Robiłam szydełkiem Tulip 2,1 mm, bardzo ciasno – kapelusz wyszedł dość sztywny (o to mi chodziło). Włóczka raczej cienka – skarpetkową robiłam w dwie nitki. Tym osobom, które nie wiedza jak się robi słupki reliefowe (półsłupki zawiesza się tak samo) podaję linki:
http://fascinata.blox.pl/2009/12/Slupek-reliefowy.html
http://maranta.livenet.pl/slupek.htm#3
http://www.nexstitch.com/...ost_stitch.html

http://www.youtube.com/watch?v=TfGn_-VX-gY
http://www.youtube.com/wa...feature=related

Życzę powodzenia w robótkowaniu i czekam, by podziwiać Wasze realizacje.

12 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Piękny kompet a do tego wspaniały opis ..zaraz sobie druknę Dziekuje TUE_

Zula pisze...

Dzięki bardzo za opis :)
Twój komplet jest cudny!

Mika pisze...

Jesteś wielka

Anonimowy pisze...

Witam.Jesteś super..DZięki dzięki..

ewie1 pisze...

Piękny kapelusz jak i pozostałe Twoje dzieła. Jestem pod wrażeniem:) Pozdrawiam

Anonimowy pisze...

Dzień dobry! Ja też bardzo dziękuję za opis i pozdrawiam.G

Anonimowy pisze...

Witam. Jak się robi słupki raz przeciągnięte? Dziękuję za ew. odpowiedź.ewa

Antonina pisze...

Po prostu nitkę przeciąga się od razu przez narzut do oczka prowadzącego. To trzeba spróbować, nie potrafię tego opisać.

Anonimowy pisze...

Bardzo, bardzo dziękuję za tak szybką odpowiedź. Popróbuję coś zawsze wyjdzie wcześniej czy później:)ewa

Anonimowy pisze...

Od ubiegłego roku próbuję zrobić sobie ten kapelusik na postawie zdjęcia. I nie wychodziło. Wczoraj znalazłam Twój blog a w nim opis kapelusika, jestem szczęśliwa. Zaczynam robotę i napiszę z jakim efektem. Bardzo Ci dziękuję. Wdzięczna Krysia

Anonimowy pisze...

Uff, zrobiłam, nawet łatwo poszło. Po prostu w ubiegłym roku robiłam słupki reliefowe zamiast półsłupki i słupki zwykłe a miały być podwójne. Niestety, wyszedł mi stanowczo za duży i spada z głowy. Teraz pruję i spróbuję zmniejszyć dodawanie. Napiszę co z tego wyszło. Krysia.

Wiki45a pisze...

Och, jaki gustowny komplecik!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails