Obserwatorzy

poniedziałek, 9 stycznia 2012

Czapki męskie (1)

Nagle okazało się, że  mój mąż nie ma porządnej włóczkowej czapki. Jedną zgubił, a ta co została wyciągnięta z szafy, okazała się już porządnie sfatygowana. Faktem jest, że mojemu mężowi (podobnie, jak i mnie) w każdej czapce jest fatalnie, jednak  zimowa aura wymusza noszenie jakichkolwiek nakryć głowy i człowiek przestaje zwracać uwagę na to jak wygląda, bo woli uniknąć przeziębień.
No to siadłam i zrobiłam:



Druty 3,5 - 4 mm; włóczka 100% wełna niewiadomego pochodzenia,  zużycie 50 g; rozmiar czapki na obwód głowy 57 cm

Oczywiście wykonanie takiej czapki jest nieskomplikowane, jednak przybliżę  krótko sposób wykonania.


Czapka męska wzór warkoczowy
Włóczka: wełna 100% (taka na druty 4,5 mm), ja robiłam  początkowe  10 rzędów na drutach 3,5 mm , potem użyłam drutów 4 mm, żeby czapka była  zrobiona dość ściśle. Dodatkowo dodałam drugą bardzo cieniutką nitkę włóczki wełnianej (ze szpuli) kupionej kiedyś na Allegro. Czapka wykonana jest metoda bezszwową, na okrągło. Na ten rozmiar głowy nabrałam 80 oczek. Motyw powtarzalny wzoru to: 2 oczka prawe, 2 ocz. lewe,  warkocz z 4 ocz. prawych przeplatany co 8 rzędów, 2 ocz. lewe, 2 ocz. prawe.
Zrobiłam 6 powtórzeń  warkocza, by potem  zgubić oczka lewe i  ściągnąć czubek czapki nitką.
Dodam jeszcze, że na obwód głowy około 60 cm należy dodać 10 oczek (1 motyw). 
Należy robić dość ściśle, by czapka nie była zbyt  przewiewna i szybko się nie zdeformowała.

Czapka nr 2  jest nieco płytsza. Wykonana, najbardziej znanym pod słońcem, wzorem reliefowym.

Druty 3,5 - 4 mm; włóczka "Oliwia" (75% akryl, 25% wełna; 250m/100g + cieniutka nitka wełniana),  zużycie 60 g; rozmiar czapki na obwód głowy 57 cm

Czapka męska wzór reliefowy
Wzór reliefowy: kratka - 4 ocz. prawe, 4 ocz. lewe x 4 rzędy. Druty 3,5 - 4 mm. Obwód głowy jw.:  57 cm (jeżeli  chcemy zrobić rozmiar nico większy, dodajemy  wielokrotność wzoru kratki (8 - 12 oczek).
Czapka wykonana jest metoda bezszwową, na okrągło. Nabrałam 80 oczek na druty 4 mm, wykonałam ściągacz 2x2 -10 rzędów na drutach 3,5 mm. Następnie na drutach 4 mm zrobiłam  9 powtórzeń  wzoru kratkowanego. Teraz już nie robiłam "kratek", oczka prawe robiłam do góry, a gubiłam na główkę czapki oczka w pasie oczek lewych: po 1 ocz. w co drugim rzędzie przerabiając ostanie prawe z pierwszym lewym, aż zostało po 1 lewym dzielącym pasy prawych. Potem jeszcze zgubiłam  po 2 ocz. z pasa prawych oczek. Pozostałe ściągnęłam nitką i zeszyłam czubek czapki. 

21 komentarzy:

Maria i Ola pisze...

Pewnie wkrótce się przydadzą :)

lamika88 pisze...

Bardzo fajna czapka:-) Mój nosi tylko takie z wykładanym ściągaczem bo w innych ma śmiesznie małą głowę w porównaniu do reszty ciała...:-D

grahasil pisze...

Dobrze, że trafiłam na męskie czapki. Ostatnio mąż podgadywał, że by mu się przydała jakaś ciepła. Ta reliefowa powinna mu się podobać.
Pozdrawiam :)

ankaskakanka pisze...

Ładne czapki. Mąż się na pewno cieszy. Z powodu koloru druga mnie się bardziej podoba, ale to kwestia gustu.
Opis wykonania wykorzystam do jakiejś mężowskiej czapki. Dziękuję.

cicha1 pisze...

Właśnie mnie też czekają czapki męskie, bo mąż stare pogubił, ale będę robic chyba jeszcze prostszym wzorem- potrzebne na już!!! Niewykluczone,że skorzystam też z Twoich wzorów:),dziękuję

reni pisze...

super czapy!

Antosia pisze...

Teraz już zima nie straszna.

Anka pisze...

Świetne te czapki!

Wygodna pisze...

Ta z warkoczami mi się podoba i chyba nawet opis zrozumiałam:) No i wydaje mi się, ze ona spokojnie może być i damska. Ino sobie jakiś żywszy kolor zorganizuję:)

tojatenia pisze...

Super czapki. Dzięki za rozpiskę jak je wykonać.

wiewiorka pisze...

Antonina bardzo fajne czapki. Ja robilam ostatnio dla meza na szydelku bo ja bardziej szydelkowa jestem i narzeka ,ze za duze dziury..:-)))Skorzystam z Twojego opisu ba druty.
Pozdrawiam

Drutomanka pisze...

A mi ktoś powiedział, że męska czapja nie może mieć wzoru warkocza bo jest wtedy "mało męska". Czapki świetne

Deilephila pisze...

świetne:)
pozdarwiam

Sztuka rękodzieła pisze...

Mój mąż mi właśnie zarzucił, że każdemu coś robię, tylko nie jemu, więc obiecałam, że jak tylko skończę to, co mam na drutach, to wydziergam dla niego czapkę i szalik. Twój opis trafił mi się więc w samą porę:)! Dzięki:)

urszula97 pisze...

Ekspresowo ale fajnie,

Anonimowy pisze...

Bardzo ladne czapki.Mnie sie podoba ta z warkoczami.

Grażyna pisze...

Świetne czapki:)
Dzięki za opis.

Halina - jetel pisze...

Fajne czapki.
Zrobiłam na początku grudnia dwie męskie czapki dla zięcia Hiszpana, ale z tego co tam zobaczyłam to on ich nie ponosi:)

klikaf pisze...

Troszkę zazdroszczę tych czapek... wychodzą mi albo płytkie talerze, albo szerokaśne gary.... Nudno dziergam same sweterki....Pozdrawiam :)

GaMa pisze...

Antonino, skorzystałam z Twojego przepisu na czapkę (tę pierwszą), wyszła świetnie, mąż zadowolony, ja też. Dziękuję i pozdrawiam

Anonimowy pisze...

Wygląda to super. Pozdrawiam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails